Julkaistu: 3.5.2021

Chat-palvelu Essoten verkkosivuilla laajenee

Etelä-Savon sote-uudistus lanseerasi uuden chat-palvelun Essoten www-sivuille 1.3.2021, jonka tarkoituksena on testata chat-palvelun käyttöönottoa tulevalle Etelä-Savon hyvinvointialueelle. Chat on ollut toiminnassa nyt kaksi kuukautta onnistuneesti terveysneuvossa sekä työikäisten sosiaalityössä.

Chat-palvelua laajennetaan 3.5.2021 alkaen sisältäen seuraavat uudet palveluryhmät:

Vanhus- ja vammaispalvelut:

• Palveluneuvo: ma-pe klo 8–15
o Kiireetön, yleinen palveluohjaus ja neuvonta

• Vammaispalvelut: ma-pe klo 8–15
o Kiireetön palveluohjaus ja neuvonta vammaisten palveluihin ja niihin hakemiseen liittyen
o Tarkoitettu henkilöille, joilla ei ole omaa sosiaalityöntekijää sekä omaisille ja yhteistyökumppaneille

• Henkilökohtaisen avun työsuhdeasiat ja palkanlaskenta: ti ja to klo 12–13
o Henkilökohtaisille avustajille
o Työsuhteeseen liittyvä ohjaus ja neuvonta
o Palkanlaskentaan liittyvä ohjaus ja neuvonta
o Löydät palvelun vammaispalvelujen kautta

Perhepalvelut:

• Neuvolapalvelut: ma-pe klo 12–14
o Kiireetön palveluohjaus ja neuvonta

• Kätilöt: ma ja to klo 12–14
o Raskaana oleville ja synnyttäneille äideille
o Kiireetön palveluohjaus ja neuvonta

Näiden lisäksi terveysneuvon ja työikäisten sosiaalityön chat-palvelut jatkuvat normaalisti.

• Terveysneuvo: ma-pe klo 8–15
o Kiireetön, yleinen terveysneuvonta

• Työikäisten sosiaalityö: ti ja to klo 13–15
o Yleinen neuvonta ja ohjaus

Chat-palvelun käyttö

Chat-palvelu mahdollistaa kiireettömän asioinnin Essoten verkkosivuilla (www.essote.fi) anonyyminä tai tunnistautuneena Suomi.fi-tunnistautumisen avulla.

Chat-palveluun saapuessa asiakkaan ottaa ensimmäisenä vastaan Chatbot. Chatbot ohjaa asiasta eteenpäin tarpeiden mukaan joko:

• kahdenkeskiseen Chat-keskusteluun ammattilaiselle,
• Essoten kiireettömälle yhteydenottolomakkeelle,
• lisätiedon löytämiseksi tietylle Essoten verkkosivulle tai
• Omaolon oirearviolomakkeelle.

Chat-palvelua kehitetään jatkuvasti siten, että Chatbot tunnistaisi mahdollisimman hyvin asiakkaan sanoja ja osaisi ohjata asiakkaat oikean tiedon luokse nopeasti.

Jos Chatbot ei ymmärrä asiakkaan asiaa ja Chat-palvelussa on palveluryhmän ammattilaiset paikalla, niin asiakas ohjataan chat-keskusteluun.

Seuraamme Chat-palvelun kehittymistä ja olemmekin saaneet jo loistavaa dataa kerättyä palvelun toimivuudesta. Esimerkiksi maaliskuun 2021 aikana Chatbot keskusteli asiakkaiden kanssa yhteensä 8909 kertaa, joista ainoastaan 15,4 % (1370 kpl) siirrettiin ammattilaisen hoidettavaksi.

Tämä tarkoittaa sitä, että Chatbot on ymmärtänyt erinomaisesti asiakkaan pyyntöjä ja osannut ohjata heitä oikean tiedon luokse.

Lisätietoja antaa,

Anni Sormunen
ICT-koordinaattori
Etelä-Savon sote-uudistus
anni.sormunen@etela-savo.fi
040 359 8000